Zdravotnictví vyžaduje intuici, strategii a hlavně mezidivizní spolupráci
O tom, jak si obchodně stojí skupina B. Braun CZ/SK na lokálních trzích, jaká je její pozice na poli medicínských technologií či zdravotnických prostředků a jak je důležité praktické vzdělávání lékařů, zdravotních sester, studentů medicíny a ostatního lékařského a nelékařského personálu, jsme si povídali s Jiřím Lukešem, jednatelem společnosti B. Braun Medical.
PharmDr. Jiří Lukeš (1965*)
Jednatel společnosti B. Braun Medical, Regional Head OPM Region 3b a člen vedení Skupiny B. Braun v České a Slovenské republice. Absolvent Farmaceutické fakulty Univerzity Karlovy v Hradci Králové. Ve Skupině B. Braun působí od jejího založení. Mezi jeho vášně patří mimo rodinu a jachting také cestování. Oblíbil si Afriku, Asii a každoročně se s rodinou na tyto kontinenty vrací.
Skupina B. Braun letos slaví 25 let od založení společností v ČR a SR, což nabádá k tomu ohlédnout se a bilancovat. Máte na starosti hned dvě významné obchodní divize Hospital Care a OPM, projekt odborných ambulancí B. Braun Plus a také Aesculap Akademii. Jaké hlavní milníky byste zmínil v souvislosti s touto agendou?
Hlavním milníkem každé aktivity byl v podstatě její vznik. Začátkem 90. let vznikla divize OPM, a to i na úrovni koncernu, a roku 1995 začala u nás rozvíjet své první aktivity. Divize Hospital Care vznikla o něco později, koncem 90. let, a byla vytvořena z několika menších divizí, tehdy se tomu říkalo „Sparte“. Sparte Pharma, Sparte Medical, Sparte Cardio - Medical. Vznikla velká divize Hospital Care, která měla jasnou strategii a jasné zaměření. Na přelomu tisíciletí došlo k rozhodnutí koncernu, že Aesculap Akademie se stane vzdělávací platformou pro všechny divize a bude vzdělávat zdravotníky, management nemocnic a také pacienty. Projekt našich odborných ambulancí, B. Braun Plus, vznikl na základě rozhodnutí, že vyjma péče o dialyzované pacienty na našich dialýzách a v nefrologických ambulancích nabídneme naše služby i v dalších odborných ambulancích.
Na čem je především založený obchodní úspěch divize Hospital Care v posledních letech?
Divize Hospital Care není úspěšná pouze v posledních letech, ale v podstatě od počátku svého vzniku. Rozvíjí se kontinuálně. Na počátku tomu pomohly inovativní a velmi kvalitní produkty a novinky, například Introcan Safety®, kdy jsme přinesli na trh nový standard v oblasti kanylace a intravenózní katetrizace pacientů, či nové infuzní pumpy B. Braun Space. Úplným základem je tým stabilních kolegů, kteří se stali odborníky a uznávanými partnery všech zdravotníků a pod vedením Františka Vojíka neustále kontinuálně pracují na tom, aby divize Hospital Care byla ve svém oboru jedničkou na trhu.
Divize OPM plánuje v následujících letech kontinuální růst. Co bude jeho hlavním zdrojem?
Hlavním zdrojem růstu divize OPM jsou příležitosti na trhu. Divize OPM je především zaměřena na oblast péče o chronické pacienty - oblast stomií, intermitentní katetrizace a péče o rány. Bohužel je chronických pacientů stále více a my jim chceme nabídnout kvalitní zdravotnické prostředky. To je největší potenciál a příležitost k růstu divize OPM.
Divize OPM taky plánuje pro nejbližší období zajímavé inovace. Můžete nám o nich něco málo prozradit?
Některé inovace jsou již uváděny na trh. Týká se již zmíněných oblastí, urologie, do níž přinášíme zcela nový zdravotnický prostředek, pomůcku pro ženy trpící inkontinencí − výrobek Diveen®. Nyní jednáme s pojišťovnou o jeho částečné úhradě. Je to opravdu revoluční novinka. Velmi obdobnou pomůckou pro stomické pacienty je Be1, také zcela nový systém. Věříme, že tato pomůcka může přinést zlepšení životního komfortu. Další novinkou je přípravek LavaSurge®, který by měl přinést nový standard v prevenci časných infekcí ran, které později mohou vést k velkým komplikacím.